در این نوشته، مراحل تولید و فروش یک قوری زیبا و با کیفیت را با هم دنبال می کنیم. با خواندن این مقاله می توانید هنگام خرید به این نکات توجه کنید و یک قوری یا سرویس چینی مناسب تهیه نمائید.

آماده سازی مواد اولیه

اولین مرحله و مهمترین مرحله در تولید ظروف چینی، آماده سازی مواد اولیه مرغوب است. هرچه این مواد مرغوب تر باشد، درنتیجه محصول باکیفیت تری هم خواهیم داشت. بدیهی است اگر ماده خوبی برای استحکام  و مقاومت چینی نداشنه باشیم طبیعتا چینی ما کم استحکام تر و بی کیفیت میشود. همچنین درصد و میزان مخلوط کردن مواد باید به اندازه تعیین شده باشد وگرنه در مراحل بعدی دچار مشکل میشویم و محصول ما مورد پسند مشتری نمی شود. از جمله مواد اولیه ظروف چینی، میتوان به خاک کائولن یا همان خاک چینی، و ترکیبی از مواد معدنی که به آنها دیکیت ( dickite ) اشاره نمود.

قالب ریزی و پخت اولیه

پس از آنکه ماده اولیه ما آماده شد، آن را توسط میکسر ( هم زن ) مخلوط میکنیم تا مواد به صورت یکنواخت، و به صورت دوغاب درآید. دوغاب را به مقدار لازم، در قالب های از پیش تعیین شده می ریزیم و پس از مدت زمان مشخص ( بستگی به نوع محصول ) قالب را سرازیر می کنیم تا دوغاب اضافه از آن خارج شود. ( دوغاب اضافه را می توان دوباره به مرحله تولید برگرداند ). آن دوغابی که به دیواره قالب ما چسبیده، میشود محصول مورد نظر ما که هنوز رطوبت دوغاب را دارد. که میگزاریم مدت زمانی، نم آن گرفته شود. سپس در کوره بیسکوئیت قرار میدهیم و با حرارت مناسب آن را پخت می دهیم. در این مرحله به محصول ما ” بیسکوئیت ” گفته می شود.

 

 

 

 

 

ریخته گری و لعاب کاری

بعد از اینکه محصول ما از کوره بیسکوئیت درآمد، نوبت به ریخنه گری بیسکوئیت است، که خرده موادی که در قالب ریزی، خارج از محدوده قالب، به آن مانده را جدا میکنیم و با دستگاه باد، گرد و خاک هائی که بر اثر ریخته گری، به قموری مانده است را گرد گیری میکنیم. در این مرحله نوبت به لعاب کاری است. قوری مورد نظر را در ظرفی پر از لعاب شناور می کنیم تا همه جای آن لعاب اندود شود و آماده مرحله بعد می شویم.

 

 

کوره تولید چینی و کوره دکور

الان محصول ما آماده قرار گرفتن در کوره برای پخت دوم با دمای حدود 1300 درجه می باشد. پس از پخت قوری بسکوئیت با دما مناسب، محصول ما تبدیل به یک قوری چینی یا محصول چینی می شود و دیگر از حالت بیسکوئیت خارج می شود. پس از سرد شدن کوره، قوری را از کوره خارج می کنیم. این قوری الان قابل استفاده است، اما برای زیبائی هر چه بهتر، محصول ما آماده دکور، می شود. در این مرحله قئوری را با عکس برگردان، آب طلا و … تزئین می کنند و دو مرتبه داخل کوره با دمای حدود 600 درجه سانتی گراد قرار می دهند تا گل روی قوری و سایر تزئینات، پخته شود و هنگام استفاده از آن، بر روی حرارت یا هنگام شستشو، حالت خود را از دست ندهد. در مرحله آخر، محصولات را با توجه به کیفیتشان دسته بندی و درجه بندی می کنند و سپس راهی بازار می کنند تا به دست مصرف کننده برسد.